Sovmorgon!...?

En hel timme längre än igår morse! Jippi! Halv fem slog jag upp mina blå....klart...har ju varit upp o ner några gånger under natten också...men ändå!
Men Ditte då...hon som INTE är morgonpigg...
Klockan 6 kom hon upp....ut o göra behoven i snålblåsten...jag iklädd makens dojor, hans morgonrock o nattlinne...tur grannarna sov!


Foto igår...och ni ser rätt; blå himmel!
En stund på förmiddagen sen blev det som vanligt igen...

Ditte har varit lite konstig under den här löpperioden...glad o pigg!
Brukar vara tvärtom!
Gnäller visserligen lite men det är efter pojkhundar...nopp! Inga valpar här inte!

Själv hänger jag inte läpp efter telsamtalet i fredags...jag är inte långsint!
Vet och förstår varför jag inte kunde få nån tid redan då...
Lite snålt med doktorstider...Snorkfröken måste kolla scheman o dylikt...tror säkert att jag har ett brev i veckan!
Annars jäklar!


Fniss..klev i älgspåren för att komma åt att fota söta kissen!
Den kissen är lika vild som älgen...

Men igår då...med blå himmel som bakgrund!


I en trädgård i en by nära mig...
Antar att den är tam och odlad!


Fick nästan lite vårkänslor ett tag igår...så länge vi var i lä!
Jämrans vad kallt det ven runt öronen!


Lärk...

Vi tog en promenad i den lilla byn Ale igår...


Årtalet var 1835...
Vägen slingrar sig fram genom hus med snickarglädjen kvar...


Just där vi gick såg jag inte till så många kossor...dom finns längre bort...
Men hästar finns det gott om!
Och jag håller mig på avstånd!


Dom här två stod o solade bakdelen i morgonsolen...
Fridfullt

Men på tillbakavägen kaxade Rankan upp sig...hagen ligger ju precis invid vägen...kan bli fina foton tänkte jag..fniss!

Då gick ytterligare en pojkhund förbi oss....


Han gnällde...
Ditte gnällde...
Och vete sjutton om inte ena hästen också gnällde!



Sen böjde jag mig som en metkrok...ville ha Ditte med på bild....


Som en vit rand tvärs över ena hästen huvud löper elstängslet...
Tack o bock!
I nästa sekund...


I full fart rusade kusen mot oss!
Jag tappade liksom både fattning o balans...STOPP vrålade jag!
Kusen stannade men jag fotade definitivt inge mer....
Han bara stod o fnös åt mig!
Vi la taxbenen på ryggen....in i bilen o hem!
Att jag överlevde!!!!



Kkkraaamen!



Kommentarer
Postat av: Hebbe

Mors,,fina bilder från ditt närområde..inte är väl rebusen så där jättesvår,gäller att koppla bilderna till en engelsk låttitel,med ganska många år på nacken..På Järnvägsmuséet hade vi en kul Em i går.Haé Kram.

2011-01-30 @ 08:09:14
URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Postat av: annette

Vilka underbara bilder med blå himmel och sol, här kom solen strax innan den skulle gå ner istället, stämmer inte alls med vad som utlovades tidigare i veckan.

Verkar bli bättre idag!

Detta med att sova på mornarna är lite kul, jag har liksom Du alltid vaknat tidigt i ottan förut, numer sover jag väldigt ofta till framår sjusnåret i alla fall när jag är ledig, jätteskönt!



Hoppas Du får en bra söndag, håll Ditte i koppel så det inte blir några valpar;)



Kramar!



annette

2011-01-30 @ 08:27:37
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Mia

Hjääälp! Det blev en lite darrigt, ängslig kram där på slutet... =)))

Jag blir alldeles varm i kroppen av videkissarna, snacka om vårtecken, jag längtar så oerhört mycket efter just våren! Den där tiden innan allt har slagit ut...mmmmm.....bästa tiden på året!

Varm i kroppen ja..det blir jag av bilderna på husen också..kan säga att de är pulsförhöjande i allra högsta grad.Det finns inte vackrare hus än de i Hälsingland, så är det bara....

Kram på dig!

2011-01-30 @ 08:42:56
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Vicke

många härliga bilder som vanligt, ha en fin dag nu

2011-01-30 @ 09:09:56
URL: http://animeraigimp.bloggplatsen.se/
Postat av: Marie-Louise Grimlund

Godmorgon Ragnvi !

Visserligen är klockan lite över nio.Men det kallar jag morgon.Den här mörka årstiden går jag inte upp förrän det är ljust.Runt 7.30.Det räcker.Tack för att Du länkat mina barndomsminnen.Jag har alla mina på en instrumentpanel.Bara jag som kan se.

Vilka härliga hus, naturen ser så mysig ut.



Du får ta med knäckbröd o.morötter till de där fina hästarna i hagen, jag tror den satte kurs mot Dig o.Ditte för att se om det vankades något smaskigt,inte bara torrt hö.



Kram och ha en skön Söndag ! /Mi

2011-01-30 @ 09:16:03
URL: http://thoerr499-vitsippan.blogspot.com/
Postat av: Anki

Go morgon i stugan!! Sicken massa härliga vinterbilder. När solen är framme bli vinterlandskapet extra fint. Hästar är inte farliga Ragnvi..ler o de pratar ofta med andra djur. Vi har en liten retuar här varje morgon. När jag går ut till hästarna så gå även hundarna ut o den lille svarte hon skäller alltid o talar om att vi kommer då svarar hästarna i stallet genom att gnägga. De slår nästan aldrig fel. Men att gå in i hagar till hästar man inte känner är väl som att gå in till hundar man inte känner - man ska inte göra de. Fina bilder får du på dem ändå.

Dax att ta tag i söndagen.

Kramiz

2011-01-30 @ 09:30:04
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Fina foton och fin "storry", som alltid!

har varit i en by som hette just Ale, låg mitt i triangeln Luleå, Piteå, Umeå tror jag!

En annan by?

Kram och fin söndag!

2011-01-30 @ 09:39:59
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Hanna Skattberg

Hej hur mår du?:D

2011-01-30 @ 10:22:57
URL: http://hhannaskattberg.blogg.se/
Postat av: @ Heddez

hej händer idag? kram

2011-01-30 @ 10:31:47
URL: http://heddez.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Så vackra bilder du tar!Söt vovve och katt!

Ja en gång skrämde jag slag på grannarna.Vi bodde i radhus i Tumba.Klockan 5 på morgonen dundrade en familj med motorcyklar,upp på en lastbil.Vi låg ju och sov,och jäklar anamma så arg vi blev.En söndagsmorgon.Jag fort ut,med träskor och kofta och nattlinne!Grannarna såg minst sagt förvånade ut.Jag skrek ni får väl jävlar visa hänsyn att vi sover!Glömmer aldrig det.Jag måste sett oerhört rolig ut.Kramis,Inger

2011-01-30 @ 10:44:05
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Mossfolk

Haha, klockrent, vilken ögonblicksbild!

Härligt med videkissar, ger lite vårkänslor även om det är ett tag kvar...

2011-01-30 @ 11:28:17
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: soffie

ååå videkissar härligt,vilket underbart väder ni med har med sol å blå himmel,

Goa Ditte va jobbigt för henne att löpa,ha en underbar söndag å hoppas nu att du får tid hos doktorn denna veckan,

kram

2011-01-30 @ 13:42:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Skönt att du fått sova lite bättre



jo, det kan vara jobbigt när kissar och vovvar löper,

men skönt att vovven Ditte inte verkar tycka det är lika jobbigt denna gång ;-)



Förstår att det inte är roligt alls att du behöver vänta så på en ny återbesökstid,

ja, hoppas verkligen att du får ett brev i veckan

de borde ju fatta hur viktigt detta är för dig



oj, så mysigt att videkissarna börjar komma redan..

det ger i alla fall hopp om att våren kommer så småningom,

trots kylan och vinten som fortfarande finns

Mysiga foton som vanligt,



och sitter och skrattar gott åt vovvarna och även hästen som gnällde ;-D :-D



Kram

2011-01-30 @ 22:11:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: eva

Haha! vad gulligt :) Tycker jag ser dig i makens dojor,och morgonrock ;D

Funderade lite på det här att kossorna går ute på vintern. Gjorde dom verkligen det förr? Jag kan inte minnas att det var så!

Kram!

2011-01-30 @ 23:31:34
URL: http://tanteva.bloggplatsen.se/
Postat av: Suss

Du utmanar onekligen ödet, men jag tror inte hästen hade ränt igenom elstängslet.

Vilket vackert vitt hus du visar, snickarglädjen gör en alldeles varm inuti och videkissarna också. Snart är den här...... Våren alltså! KRAM!

2011-01-31 @ 00:05:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Godmorron vännen...

Tack snälla du för orden på bloggen, ja det var en del som blev överraskade :-))

2011-01-31 @ 06:10:28
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hmmm sovmorgon=) Härliga bilder..men inte hade väl hästen tagit sig ut??



Ha en görgooo dag, kramen

2011-01-31 @ 09:19:14
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Britt Inger

Vilka härliga bilder :) Sol o blå Himmel !!

Det finns nog hopp om att våren kommer i år också, vide ;)

Förstår att du blev skräckslagen när hästen kom kutandes :) Man vet ju aldrig vart den tänkt sig....

Kram på dig !!

2011-01-31 @ 17:38:40
Postat av: Pia

Fina vinterbilder från ditt och så sol! Och videkissar! Härligt! Sol hade vi faktiskt också i söndags! Tänkte försöka fånga solnedgången på bild, men vi missade den... :)

Grattis till dottern!

Kram Pia

2011-02-01 @ 12:55:06
URL: http://istoradrag.blogspot.com
Postat av: paula i pörtet

Men då, är kusarna aggressiva, det var värst!

Vilken tur att du har koll själv på när du ska på kontroller! Jag litar inte ett ögonblick på landstinget...jag hade lite högt blodtryck senast så jag ska tillbaka i mitten av februari o då får jag reda på hur blodvärdena såg ut nu senast. Jag hoppas ju kunna dra ner lite på medicineringen, i alla fall till lägre doser, men det återstår att se.

Vi steriliserade Loppan för att hon hade det så jobbigt under löpperioderna, nu är hon minst lika jobbig - när Blinka löper! Så nog finns allt några hormoner kvar i kroppen trots att livmodern är borta sedan länge...

Mulet, grått och varmt i Dalarna idag, snart är sparkföret all världens väg, stora vägarna är redan bara. Ha en fin tisdag/Kramen

2011-02-01 @ 13:51:31
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0