Smultronblom!



Morning!
Igår tisdag hittade jag för mig årets första smultronblomma...mmm!

Jag har dottern på besök under några dagar...


Delat intresse...fniss!



Idag skulle jag egentligen vara ledig men det är möte på jobbet så jag ska åka in till staden på eftermidda´n...och försöka hålla mig vaken....
Hunden skulle prompt ut klockan halvfyra i morse....sen hoppade hon tillbaka i sängen o tvärslocknade...inte jag...grr!
Hon har kräkts en gång till....vi tror att det är chilinötterna som hon älskar att dela med sambon...slutätit av dom nu!
Eller så är det gräset hon tuggar i sig....




Det är några dagar sen hon senast la en kräka...hon är lika pigg som vanligt igen!

Jisses...eller vad ska man säga?!
Angående den kvinnliga ortopeden som jobbar i Hudiksvall...ni har säkert hört om henne på nyheterna?!
Mig veterligen har jag sluppit träffa henne...
Avskedad från sjukhus i Danmark...miljonskadestånd fick Norge betala...nu har hon förstört för många patienter här i Hälsingland...nu är hon visserligen omplacerad men....enligt mig ska hon stängas av helt!
Nu har jag sagt mitt om den saken...


Jäklars vad dom här förökar sig...enda sättet att få bort dom är att mosa sönder dom...en efter en...blää!

Pigan är snällare...om det nu är en Piga nedan?!


Fast Pigorna bits ju...

Igår kväll när dottern o jag var på promenad doftade det underbart ute!


Hägg o Konvaljer...



Doftar mindre gott om djuren...dom är ju o bökar överallt!



I Pingsthelgen följde jag med sambon till Trönö...jag pekade o han grävde...


Busken RosenHallon fick följa med hit till Borg...

Utmed husväggen här hittade vi nåt spännande...
Kan det vara Svärfars Vinranka?!


Den trodde vi gått förlorad för flera år sedan! Spännande!

Svärfars Pioner växer med rekordfart nu!



Dom trivs bra i solgasset utmed husväggen!

Och med Rekordfart har jag ökat i vikt...!?
Trots allt spring på toa!
Verkar som om Kroppen hinner ta upp det dåliga jag stoppar i mig...!
För det kommer jag att fortsätta göra resten av året...det har jag lovat mig själv! 
Jag är ju som jag är...fniss!
Kramen!


KonvaljeBacken...





Kommentarer
Postat av: Anna...smyger in

Jaaa men visst är det vinrankan Rankan..:) det ser väl jag det..så kul och som du säger spännande..



Ja den där läkaren har väl inte alla hästarna hemma kan jag tro..



Mmm så roligt med dotter som har samma intresse..härliga vår..med allt som händer i naturen..



Mmm jo men du kan behöva några kilo Rankan ät o stoppa i dig..

2010-05-26 @ 06:32:32
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Trolda

Godmorgon käraste Ragnvi! =D och visst är det en vinranka som rankar fram där...:) bara att peka till Sambon o gräva upp...;-) Härligt med Dottern på besök =D och härliga bilder på favoriten konvaljen...ååååh, jag riktigt känner den ljuvliga doften ända hit! =D ha en härlig dag och kramar! =D



Trolda - =D

2010-05-26 @ 08:42:53
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Våren är här oxå även om det regnar kopiöst, 22 mm i natt! Hemskt med läkaren som fått husera fritt alldeles för länge!!

Dina foton är rena kalaset!

Kan inte få nog! Roligt att Dottern har samma intresse!

Kramen*

2010-05-26 @ 08:51:25
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: UllaMona

Jag som inte alls vet något om gröna växter eller har gröna fingrar vet inte alls om det är en vinranka...för din skull hoppas jag att det är det;-))Jag ser ditt fota på liljekonvaljbacken och känner doften. Ät och njut!!!om nu magen äntligen börjat lugna ner sig.

Kramen

2010-05-26 @ 09:31:40
URL: http://ullamona.blogspot.com
Postat av: anki

Första bilden på skalbbagge är just en liljebagge :) jag har fullt av såna här men har inte hjärta att ha ihjäl dom. Tar man dom i handen och knuter den försiktigt och håller den till örat så får du höra ett pipande, så hjärtskärande.. :)



Andra bilden är nog en aspglansbagge, ser du att det är en hona som lägger ägg??? super intressant... :) vilken tur du hade där..hon sitter med huvudet upp och ner och har äggläggningsröret uppåt där hon lägger äggen.. :)



härliga bilder.. smultronblommor har det funnits ett tag här nu... och midsommarblomstret jag hittade, var bara EN liten blomma som slagit ut, resten är fullt i knopp :)



härligt att du ökar i vikt igen.. och ang. den där läkaren,, ggggrrrrr hon ska bort helt från sjukvården, dåligt att det inte finns ett system med rejält rödflagg över hela världen så alla ser vad det är innan dom anställer,,



ha en skön dag

2010-05-26 @ 09:49:44
URL: http://engstromsfoto.se
Postat av: Synnöve

Härliga bilder som alltid.

Ta en titt på de länkar jag lagt till här.

Det finns säkert hos dig med.

Finner du en så ta död på den.

De ser ut som nyckelpigor, med olika antal prickar och färger. Stora ansikten och markeringar. De äter upp allt de får tag i. Så ta död på dom om du finner dom.

http://www.glomdalen.no/bolig/article5123844.ece



http://hagelangs.origo.no/



Det står på norska då, men detklarar du säkert.



Härliga bilder på Fia Katt och Ditte hund. De ska ju rulla sig och gott sig i naturen.



Bra du ökar lite vikt kanske. Om jag bara kunde ner så vore det ännu bättre. Har börjar cykla på motionscykeln uppe varje dag nu med. Flera gånger om dagen, så nu jäklars alltså...



Ha en skön dag nu och kolla efter nyckelpigor eller mariehöner som de heter här.

Kramen.

2010-05-26 @ 10:03:04
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: ingrid

Tänk vad mycket man lär sig genom bloggar om både djur och natur. Fina bilder som vanligt!! Och härligt med besök av dottern. Vi börjar allt rökna ner här nu tills vår kommer hem..

2010-05-26 @ 14:27:24
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Anki N

Mmmm...vad mycket sköna blomster. Du vet jag ränner i trädgårdar o snokar i folks rabatter när jag hälsar på...hihi. Ja, nu måste jag med ha lite blommor o busar, så pass färdig är min gård nu här o där. Liljekonvaljer är söta blommor o luktar gudomligt. De har jag fått av grannen men inte flyttat ännu, de blir till hösten. När jag var liten fick jag en jätteparafymflaska av min gudmor med just liljekonvalj, så först som vuxen gillade jag doften igen. Den där flaskan gav mig lite doftagg mot konvaljer.

Ditte sjuk? Kräkningar, eller bara så där som hundar är emellanåt. Käkar gräs o kräks lite så när magen bråkar. Gott de där när barnen kommer hem o förgyller tillvaron för oss!!

Ha det gott i gott.

Kramiz Anki N

2010-05-26 @ 15:14:16
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: åsa

Visst är det en härlig tid nu, "mellan Hägg och Syren" och inte att förglömma den ljuvliga liljekonvaljen...

Stackars Ditte, att hon kräks, det tror jag beror på gräsätandet, det gjorde byrackan också och så kräktes han därefter...

Skönt att du ökar i vikt, det är ju ett sundhetstecken och såna gilla vi!

Ha dé!/Kram

2010-05-26 @ 15:58:22
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Carina

precis hemkommen från Harsa där jag varit på en två dagars facklig korvstoppning...tar tid att smälta allt nu.

Men så långt era konvaljer är på väg deran...skolavslutningblomman.

Vore super glad om jag finge tag i en Dillpion....dottern kommmer kanske i morgon 0ch ska väl hämtas i S-hamn..tänk om jag kunde svängaförbi hos dig då :)

Vi får se vad som händer.

2010-05-26 @ 17:44:48
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Love

Läser allt du skriver och njuter av bilder. Tyvärr hinner jag inte skriva så ofta för i vårens tid måste man vara ute så mycket det går. I går blev jag så glad, mina klematis som jag trott vara döda har återuppväkta och lite grönt tittar fram ovan jord.

Däremot ett syrenträd får inte uppleva våren men jag ska ha det som klätterträd.

Om jag kunnde så skulle du få lite överflödiga kilon på posten av mig som du kunde placera där du tycker. Gläds med dig att du går upp fortsätt ät allt du gillar.

Nu mår du väl extra bra när dotter är hemma det är som att få en vitaminspruta eller hur.

Vi ska ut på en flygtur i morgon och landar i Italien men jag återkommer om en vecka.

Till dess kära Ragnvi önskar jag dig fina sköna dagar. Nospuss till Ditte, om hon måstsa kräkas så får hon göra det på golvet och inte i din säng hälsa henne det.

STOR KRAM

från

Love.

2010-05-26 @ 18:31:37
URL: http://vindalou.bloggplatsen.se
Postat av: Nilla

Vilka fina bilder. Roligt att ha besök av dottern, och roligt att ha samma intresse. Jasså det är i Hudiksvall hon håller till den där läkaren. Ja då ska jag passa mig för att dra till Hälsingland ;o)

2010-05-26 @ 19:16:25
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: britten sa

som vanligt helt underbara bilder...och nu får det vara slutkräkt för sötis

2010-05-26 @ 23:15:45
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Nämen så ljuvligt...att smultronblommorna börjar komma.

Det är så underbart med allt liv som vaknar i naturen mer och mer och de så söta blommorna.

och så bra foton på krypen...och ja, jag har också hört att nyckelpigor kan bitas.

Min bror brukade samla nyckelpigor i burkar när han var barn

och han sa att han hade blivit biten, men vi trodde honom inte...

Men nu vet jag att det är sant...

och inte så konstigt att han fick sig några tjuvnyp ;-)

Han samlade getingar i burkar också...och blev naturligtvis stungen...

oj, vilka minnen som kommer...



Skönt att du börjar öka i vikt..

och det beyder nog att kroppen nu klarar att ta upp mera det den behöver.

Så fortsätt du att äta allt som är gott.

Och hoppas magen blir riktigt snäll snart.



Stora Kramar

2010-05-26 @ 23:50:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Åh så härliga bilder Ragnvi! Pioner älskar jag, min farmor hade en hel allé med pioner ute i Karmor...det var det första som mötte en när man kom dit, så vackert det var..

Vinrankan, det passar väl dig, du lilla Ranka..kul, kul att den finns där!!! Hoppas den klarar sig ännu fler år L

Rudbeckian på bilden, vet du, den bilden tog jag vid Skrutthuset i somras! Haha, så det är din!! =))

Min nya lya är på 80 m2 och det är tre rum, inte för jag behöver det, men nu är jag ju lite bortskämd med storleken på boendet... :-))

Stor kram!!!

2010-05-27 @ 06:25:25
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Surrhönan

Hmmm...har vaknat till nu ;)

Det är på Fredag dotra kommer och hon ska visst ta bilen ner till oss.

Så Pionnallan får allt lunga sig hon ;))



KRAM

2010-05-27 @ 07:44:29
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Hej-hej! :-)



Vilka foton på skalbaggarna - inte minst på den "värpande"! WOW!!!



Och nog ser det ut som en vinranka - KUL!!! :-D



Jo, det jag grunnade på var om jag ska flytta bloggen IGEN - tillbaka till annakk.blogg.se - och det har jag bestämt mej för nu att jag ska! Den 1/6 blir det. :-)

2010-05-27 @ 09:20:59
URL: http://annakksfoto.blogg.se/
Postat av: eva

Jag har njutit av dina bilder en bra stund nu :)

Jag tog en riktigt lång promenad sent i går kväll, jag plockade en bukett konvaljer och såg blommande smultronplantor jag också!

En helt underbar tid det här verkligen!

Kram!

2010-05-27 @ 09:43:54
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: Mossfolk

Wow, vilken bild du har fångat på aspglansbaggen!!!

Härligt med smultronblom och konvaljer. Har ännu inte sett några, men det beror nog på att vi bor mitt i stan nu...

Stackars Ditte, får inte dela fler chilinötter med hussen :) Lurvig behöver också springa ut stup i kvarten nu, men det beror alldeles säkert på att vi precis bytt antibiotika. Fast han är pigg och glad ändå.

Ha det fint!

2010-05-27 @ 16:26:23
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: ingrid

Var först genom bloggen förra våren jag fick reda på sambandet mellan pionerna och myrorna.. Fattar inte att jag inte märkt det innan..

2010-05-27 @ 16:33:16
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så otroligt vackra bilder och jag bara njuter när jag kommer in här.Hoppas att Ditte får hålla sig frisk.Roligt när alla växter kommer upp och just nu har jag en stor bukett syrener på köksbordet och det luktar parfym i hela köket.Kram Thalina

2010-05-27 @ 16:33:27
URL: http:// thalina.blogg.se/
Postat av: SOFFIE

wow vilka underbara bilder å mmm kan känna doften av konvalj ända hit,mmm det är en av världens vackraste blomma enl.mig,

kramiz å ha det gott

2010-05-27 @ 20:03:33
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0