Salig blandning...


Morning!
Snart är det slut på dom vackra vita vidderna....här har det regnat under morgonen..och kattan har ränt ut o in hundra gånger!
Långt, långt därborta skymtas lilla vita skrutthuset i Trönö....

Idag blir det nog en "jobbig" dag igen...sambon o jag måste gå igenom vårt skoförråd...suck!
Måste nog ha annat på fötterna på sjukhuset än varma vinterstövlar....suck igen!
Piggar upp mig med en vacker blomma, hi, hi!

Igår rände vi i affärer....hela dagen kändes det som!
Efter mycket om o men hittade vi en jacka åt sambon...men ingen åt mig, hm...
Den jackan höll på att bli dyrköpt!
Lyckades med konsstycket att betala två gånger för samma jacka utan att upptäcka det!
Blev till att traska tillbaka till affären o reda ut saker o ting...som hon skämdes expediten!
Stackarn!

Men...min hårddisk var nog överhettad den eftersom jag inte upptäckte felet förräns långt efteråt!
Hade ett presentkort på 800 kr..jackan kostade 799...två tröjor till mig på en slutsumma runt 300..ändå betalade jag villigt över 1000 kr till tjejen....utan att blinka! Inte ens sambon som brukar ha stenkoll reagerade!
Han var bara glad att få gå därifrån...hi, hi!
Efter många ursäkter från skamsen tjej fick jag 700 kr åter i handen....pust!

På tal om hårddisk....
Där har jag många bilder!
Bland annat på min mormor Julia...

Tänker ofta på henne när jag ser TV-programmet Familjen Annorlunda....familjerna med många barn.


(Jisses hur dom sitter med benen!)

Här är mormor på sin 75-årsdag...tillsammans med sina 10 barn...barnen var 12 från början men två avled tidigt.
(Sen vet jag med bestämdhet att morfar åtminstone hade 13 barn!)
Min mamma står längst upp till höger...i år blir det 10 år sedan hon hastigt avled.
Idag finns bara två av barnen kvar i livet...

Nu tar vi en blomma igen....en stor!



Åter till mormor...


Så här minns jag henne som mest...alltid flitig!
Tolv barn...en liten stuga på ett rum o kök, långt bort i skogen...ingen el, inget vatten...en make som var glad i flaskan...
Hon blev tidigt änka med sex minderåriga barn....för att överleva var hon själv tvungen att slita i skogen som skogshuggare! Då fick ungarna passa varandra...



23:e februari förra året var vi dit...till Fångsmyra...den dagen skulle min mamma ha fyllt 80 år om hon fått leva.

Mammas barndomshem finns kvar...en moster till mig sköter om det så fint!


Bild från i somras....
När jag kommer in där...dofterna slår emot en...som man minns!
Jag bodde där som nyfödd, men sen flyttade vi till mitt barndomshem men jag var ofta hos mormor så länge hon bodde kvar här!

Stugan har ju två våningar...men när min mamma växte upp så var det bara en oinredd vind där uppe..
När mamma gifte sig som ung så inredde hon o hennes make "kammarn" på övervåningen, och där bodde dom några år innan dom byggde eget...


Marta är min mamma..Tommy min storebror, som tyvärr avled i en bilolycka endast 29 år gammal, mormor och två av mina morbröder. John är den ende på fotot som finns kvar i livet.....
Min bror var hela 12 år äldre än jag..så jag hann knappt lära känna honom innan han omkom...och vi hade inte samma pappa heller...
Han lämnade två små söner efter sig...varav den äldste fyllde 40 år nu den 19:e!


Ja jisses vad åren går!
Tyvärr har jag ingen kontakt med grabbarna idag...sen min mor avled så har vi bara träffats sporadiskt...
Jag var 11 år när Janne föddes...som jag älskade att passa honom! Ja även lillebror Tomas senare också!

Japp, det här blev en salig blandning det....ibland blir det så...



Nu väntar morgonpinken med hunden!



Kramen!



Kommentarer
Postat av: Plogflickan

Känner igen huset, bortom Hällbo ler

Jätte fint där på sommaren.

Ha en fin dag, här är redan + 4C, kan nog nli riktigt varmt i dag.

2009-03-21 @ 08:41:20
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken skattgömma du har i dessa alla gamla bilder!



Och både rolit samt intressant att veta historier bakom personerna.



Jag längtar tills de vita vidderna är borta!



Ha en skön lördag!



// KRAM

2009-03-21 @ 08:56:21
URL: http://annalundberg.org
Postat av: åsa

Visst är det roligt med gamla foton, man kan ju sitta hur länge som helst och titta och minnas...

Tänk, vad många barn de hade förr och så bodde de oftast i ett litet torp med bara ett rum och kök, inget snack om att barnen skulle ha egna rum inte..

Hoppas du får en bra lördag och att du är rädd om dig.

Ha dé!/Kram

2009-03-21 @ 09:20:33
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Anette

Ja, det var en salig blandning, men spännande att läsa. När man ser den där gamla stugan och hur idyllisk den ser ut nu......annat var det förr. Som din mormor fick slita. Jo, släkthistorier finns det gott om i min släkt också. Jösses, ibland förstår man varför man är som man är ler

Vad skönt att det regnar, så kanske det snart är slut på det "vita eländet". Här finns det några små fläckar på gräsmattan, men idag skiner solen så förhoppningsvis är de borta snart! Ha en fin helg. /Kram Anette

Postat av: Carina

Inte lätt att vara kvinna då....barn och tugntjobb

och oftast bara föda för dagen.

Sen att karlarna levde glada dagar utan att känna ansvar för familjen gjorde inte saken bättre...sånt har jag hårt från den tid min mor var barn och var hos sin mormor och morfar.

Ganska lika det var i våra skogsbyar då.

Jag älskar kortet på din mormor som sitter med benen på soffan och stickar.

Ha det gått min vän

jag får nog ta stövlarna på när jag ska till forbondsmarknad idag :)

2009-03-21 @ 09:34:53
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: soffie

å va fina de gamla korten är man blir verkligen glad av dem,

å dina blommor åååå njuter,

ha en underbar lördag

2009-03-21 @ 09:58:11
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Helena

Vilket härligt inlägg.=)

Här regnade det i natt men idag är det uppehåll och mulet.

Men töar gör det åtminstonde och det är det viktigaste.

Ha en skön helg vännen!

Kram

2009-03-21 @ 10:14:46
URL: http://vildaella.blogg.se/
Postat av: anki

kul med släkt historia... ja ibland tänker jag tillbaka på mormor, farmor och farfar,,, tror man börjar bli gammal... :-)



ja jisses, ibland borde man behöva uppgradera både minne och hårddisk i skallen.. :-) tur att ni upptäckte det i tid ändå...





ha en skön dag.......



2009-03-21 @ 11:55:59
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Ninna

Vackra och intressanta gamla bilder, som är som en liten historielektion. När jag ser bilden med Julia som stickar tänker jag på min mormor som ofta ses på gamla foton klädd i liknande förkläde.



Ibland kan det bli helt fel i samband med betalning när jag försöker underlätta för expediten och lämna som jag tycker skulle underlätta. En del tänker inte i samma huvudräkningsbanor och då kan det plötsligt bli helt fel.

2009-03-21 @ 12:10:02
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: vivan

Tänk så de slet förr!Trångbodda, men de var säkert lyckliga för det, de viste ju inte om något annat...

tur att du upptäckte fadäsen med betalnigen....det hade blivit ett dyrt kalas annars!

Trevlig helg önskar jag dig och kramen!

2009-03-21 @ 12:43:12
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Britt Inger

Va roligt det är att få titta på din "saliga blandning" Hela din blogg är såååå trevlig...

Kram på dig....

2009-03-21 @ 12:51:28
Postat av: Inger Maryissa

Ja, nu är det nog snart slut på dom vackra vita vidderna där.

Men de återkommer nog i slutet på året igen ;-)

Skönt med riktiga vintrar som man kan njuta av.

Men nu väntar också en härlig vår,

men kan tänka mig att det är lite trist nu när det regnar och töar.



Skönt att du fick tillbaka pengarna för jackan du råkade få betala två gånger för.



Mysiga bilder du visar oss här på din mormor och fotot på din mamma med familj och släkt.

Visst är det mysigt att ha sådana foton kvar.

Själv har jag aldrig haft en mormor eller mor eller farföräldrar.

Men kan tänka mig att det är mysigt.

Så det är mamma som har berättat en del om hur slitsamt livet kunde vara förr.

Härligt att ditt barndomshem finns kvar och alla minnen.

Ha en bra fortsatt dag.

Kramar

2009-03-21 @ 14:14:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är skönt med salig blandning, speciellt din! L

Det gillar jag...du har ju alltid nåt att berätta, till skillnad mot mig...stön

2009-03-21 @ 14:47:43
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Mia

Goa duuu!!!!! L

2009-03-21 @ 15:36:31
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: britten

ja dte är skönt ibland att tänka tillbaka och minnas tider som varit ..jag tänker ofta ofta på mina farföräldrar som ju bodde på samma gård....vilken välsignelse det är med foton ..eller hur...trevlig läsning .och tänk hur dom fick lsita förr i tiden....( moffi har bergis vårkänslor..( ..kramar till er från oss

2009-03-21 @ 16:31:07
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Den lilla stugan ser härlig ut, den ser väl skött ut och det ser mysigt ut.

Det finns många minne som dyker upp när man ser på gamla kort.

Kram Ingrid

2009-03-21 @ 16:58:17
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så roligt att få se din släkt och tänk vad din mormor fick slita,men så var det ju förr.Härligt att du låter oss ta del av dina fina bilder varma kramar Thalina

2009-03-21 @ 16:59:14
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Gunbritt

Ja ibland behöver man reflektera lite, vad klagar man för? Det var allt ett slit för de många.

Ha en trevlig afton!

2009-03-21 @ 17:04:50
URL: http://revolverbritta.blogg.se/
Postat av: Anki N

Go middag. Vilka massa trevliga foto med trevliga små berättelser. Hoppas Ni haft en lika underbar vår dag som vi haft idag, sol - +15 grader o barmark..vad gjorde Anki då? Ja de kan man undra. ler



Kramiz o go lördagskväll

Anki N

2009-03-21 @ 17:07:29
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Men en så fin berättarglädje du har Rangvi.. Kul att se och att höra.. känns lite som jag oxså stod där brevid som den lilla flickan;-)

kanske skulle jag oxså en dag berätta lite ur mitt forna liv.. om nu någon bryr sig..

jag vet att många av de mina läser mina böoggar, så jag får passa tungan en aning och inte bli för uppriktig:-)

Din mormor påminner lite om min farmor, som oxså fick 12 barn, men 2 avled vid födslen.. tänk så duktiga de var på den tiden.. men slita fick de verkligen för brödfödan. jag har så många minnen runt både mina far och morföräldrar.. Fint det.

Det säjs man ska leva I Tiden och jag försöker det.. mycket av det förflutna har inte röda rosetter.. fast mycket har så klart:-)

ha nu en fin helg Rarnvi lilla kram på dig

2009-03-21 @ 17:58:07
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Vilket trevligt inlägg :-)

Stora familjer på den tiden :-)

Inte lika vanligt idag kanske :-)

Trevlig lördag

Nu börjar hockeyn

2009-03-21 @ 18:28:50
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: marie

det är tur att man har gamla kort att minnas ifrån.

jättefina bilder visar du =)

2009-03-21 @ 19:54:33
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Paula

Jag blir nästan tårögd när jag läser alla dina fina ord om dina nära och kära! Så mysigt o lite vemodigt också...

2009-03-25 @ 11:10:34
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0