Norsk Icekaka...

Morning!
Har knappt tagit igen mig än...varken från det ena eller det andra, fniss!

Hur som haver; tänkte lämna receptet på den Norska Icekakan om nån är intresserad
Den hann jag tyvärr inte fota innan den tog slut...trodde jag!
Men igår sa maken att det blev en liten bit kvar som han fryst in!
Snabbt som attans försökte jag fota den igår mellan toaspringet...
Den är lite massakerad o jag ser att lite av botten hamnat högst upp och så vidare...fniss!


I grundreceptet ska man smörja cirka 20 st aluminiumformar med olja....men jag valde i lördags att använda en rund pajform...alltså gjorde jag en enda stor kaka....

3 äggvitor vispas hårt
1 dl socker
100 gram hackade nötter eller mandel
Röres i de hårt vispade vitorna

Klicka smeten i formarna (formen), grädda i 20-45 minuter i 125-150 grader...jag gräddade cirka 15 min i 125 grader, botten ska vara lite seg!
Låt kallna

Vispa 3 äggulor med 1 dl socker
Vispa 3 dl grädde
Blanda grädden med äggsmeten
Rör i hackad dubbeldajm
Lägg en klick i varje form och frys direkt

Jag bredde ut krämen över hela kakan o frös in
Man kan ju smaksätta efter tycke o smak...
Gott är det!
Sen drack vi gott till också!



Igår tog jag det väldans lugnt!
Inte ens en promenad med hunden blev det!
Det fick maken o Junior sköta om...jag låg nära toan hela förmiddagen, fniss!
Läste o halvsov...himlans trött var jag!
Min tarm är ju sönderstrålad...och den kommer inte att läka....
Sen är den ju kortare än normalt också...så det som ska ut kommer med blixtens hastighet!
Så är det...ibland sämre ibland bättre...bara att gilla läget...suck!
Ibland har jag jäkliga smärtor...och ofta är det dom som däckar mig!
Men ibland är det ganska smärtfritt...tur det!

 

Idkade lite trädgårdsskötsel på eftermiddagen när stoppande piller o annat gjort verkan...
Sen orkade jag laga den där middagen som gästerna egentligen skulle ha ätit...fniss!
Den var i enklaste laget! Men gott!
Enchlladas...


Blev lite toftigt med tillbehören, kom ju aldrig iväg o handlade under lördagen!
Men maken o Junior åt så jag trodde det skulle pysa ut genom öronen!
Hunden likaså! Fast hon fick okryddad köttfärs! Men sambon lät henne smaka från sin tallrik och hon åt det också!


Soprent gjorde hon!
Själv fick jag i mig en liten bit...aptiten var inte på topp...suck!
Sen vilade jag igen, fniss!

Under kvällen igår blev frestelsen för stor...var lite hungrig också!
Och jag visste att det fanns smörgåstårta kvar...så gott det var!!
Inatt protesterade magen rejält...
Jag får väl skylla mig själv!
Men det var det värt!



Det varnades för kallgrader här inatt så nya fina cyklamen fick sova inne inatt...men nu ska den få komma ut på bron igen!
Kramen!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jo,tack!

Helgen gick i matens och dryckens tecken! Väldigt lugnt och skönt! Hade besök av en GOD VÄN, som är helskön, gillar mig och mina djur!

Ha en fin vecka kära Du!

Kram*

2010-10-11 @ 07:59:04
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: eva

Den kakan ska testas! verkar kanonsmarrig och är glutenfri dessutom, perfekt :)

Jag har en cyklamen står här intill på bordet. Verkligen en vacker blomma. Jag "matar" min med iskallt vatten och det verkar den gilla verkligen.

kram!

2010-10-11 @ 09:05:12
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: Marie-Louise Grimlund

Hej Ragnvi !

Hur i herrans namn hinner Du med allt, baka o.laga mat. Och Du som har sådant besvär med magen. Jag tror jag hade irritable tarm förut.Men aldrig fått bekräftat av läkare.Nervcentrat sitter ju i magen och den gör sig väl påmind, när jag ska ut och resa, om så bara till stan.Tycker bestämt att det blivit lite bättre, sedan jag började äta yougurt o.müsli, bara en tallrik varje dag vid 10.30.Då blir den lugn ett par timmar.Morgonmålet består av ett fiberrikt bröd med dinkelmjöl + en kopp snabbkaffe m.mellanmjölk.Sedan äter jag inget bara en kopp kaffe Kl.14.00. och middag 17.15.fisk o.grönsaker,skaldjur, äter inte kött längre, kanske därför magen blivit bättre.



Tack för Din kommentar, symbolen för att sätta in kort till bloggen är borta, har försökt.Funkar inte. Så därför har jag två.Blir nog tvungen byta bloggdomän, om det ska funka, kan vara fel på mig oxå.Som inte kan.Nej, jag har ingen inom räckhåll, bara min Dotter, men hon har nog med sitt.Jag får pröva mig fram.

Har tagit lite foton med nya kameran, ska se om det går att få över, ska visst sätta i en sladd, måste läsa mer först, är nog helt rudis när det gäller sånt här, men byta stickkontakt, kan jag.

Tack för att Du bryr Dig. Var rädd om Din mage nu, ät inget Du inte ska. Kram Mi

2010-10-11 @ 09:11:01
URL: http://eeljib982.blogspot.com/
Postat av: Ann Catrine

Usch vad bråkigt du verkar ha med din mage!

Hoppas idag blir en bättre dag..



Kakan ska jag absolut testa,

såg verkligt smarrig ut!



Kikade in till din andra blogg, jättetrevlig den också.

Varför har du två bloggar? Vad skiljer dom åt?



Just nu önskar jag hade en bit av din smörgåstårta... ;-)

Är så sugen på något gott!



Ha en skön start på veckan,

säg åt magen att hålla sig schack!



Kram

2010-10-11 @ 10:18:25
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Elena

Åh, gott! :)

2010-10-11 @ 10:59:56
URL: http://ellisono.blogg.se/
Postat av: Britten sa

Dumma dumma din mage...men det du bjuder på ser väldigt smakigt ut..ska prova kakan

2010-10-11 @ 12:45:28
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Mia

Måste testa den där kakan! Gottegris som jag är L

Nä nu jäklar får maggen lugna sig lite...Men jag tycker du är duktig som orkar det du gör...Kram på dig!

2010-10-11 @ 15:31:51
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anki N

Oj oj vad mycket gosaker och glada överraskningar man fann här då!! Nog är de extra kul när livet ger sånna här små lyxiga tillfällen. Kan tro du kände dig lite lurad, eller inte så lite....men oj så bra de blev!!



Oh så lite skit i hörnen, jädra mage din. Ska den aldrig reda till sig. Jag hoppas...



Nu ska jag kopiera av ditt recept, lät hur smarrigt som helst. Jag ska gäster med trerättes om tre veckor kanske de här kan bli efterrätten..mummma.



Kramiz Anki N

2010-10-11 @ 16:10:56
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: kats

Mm så gott det låter.

Ha ha vilke kamrater du har. Förstår att det inte var så kul innan men så de hittade på.



Inte roligt när magen krånglar. Kan kanske ? sätta mig in lite hur du har det då jag själv har IBS.

Bara å gilla läget som de säger... BLää

2010-10-11 @ 17:11:12
URL: http://kats.blogg.se/
Postat av: annette

Inte kul att magen krånglar när det finns så mkt gott att stoppa i den;) Kanske att den behöver få i sig lite ordenlig mat nu när vardagen tar vid igen, för Du tänker väl inte festa Dej igenom hela den här veckan!?



Ha det så gott och pussa lite Ditte!



Kramar!



annette

2010-10-11 @ 18:41:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Pussa lite på Ditte skulle det vara;)



Kram

2010-10-11 @ 18:42:35
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Anna ..dansar in

Aha....så smakar en Norsk iskaka..hmmm..nötter är lite förbjudna now a days för Anna..men jag kan lätt förstå hur gott detta måste vara..kul att du visade oss receptet..:)



Oj oj oj din mage Rankan..den är inte vän med dig precis..suck...



Du... lilla Ditte..hon är världsbäst..soprent..hi hi..

2010-10-11 @ 20:17:17
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Heson

Hej! Nu var det ett tag sedan jag kikade in här igen. Har inte riktigt ordning på datorerna i det Karlssonska hushållet så det blir lite si och så med bloggläsandet.



Muuuummms vad den Norska Iskakan såg god ut! :-) Trist att magen bråkar med dig så där. Inte kul :-(

Och så måste jag ju såklart gratulera till det kommande lilla barnbarnet! Vad mysigt!



Kramen från Heson

2010-10-11 @ 22:13:46
URL: http://hesons.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

det låter jätte-gott och med gotti-gotti att dricka till också.



trist att du fått såna problem med tarmen efter strålningen och att den dessutom är kortare nu.

det måste vara så jobbigt och speciellt med smärtorna.



Kul bild på vovven som också fick smaka på det goda du gjort.



Ja, nu har det blivit betydligt kallare och här nu är det bara 4 plusgrader, så det blir nog minusgrader på natten.

Undrar om det blir tidig vinter iår....

Kramar

2010-10-11 @ 23:28:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Vicke

Det låter gott, jag kanske ska försöka att göra en. ha en fin dag nu

2010-10-12 @ 06:02:57
URL: http://vickes.bloggplatsen.se/
Postat av: AnnaKK

Ja, bara ingen äter ihjäl sej av de där enchiladas-arna, så! ;-D Faktiskt länge sen det tillagades såna i detta hus... Ska baske mej skriva upp ingredienserna till det på inköpslistan BUMS, så kan det få bli en av rätterna till helgen. :-)



Icekakan får jag nog avstå, för jag tål inte nötter och det är tveksamt med mandel också i stora mängder... Men för de som tål är det alldeles säkert en sann njutning att få sätta gaddarna i den kakan! :-)

2010-10-12 @ 13:07:01
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Ninni

är jag läser om din sönderstrålade tarm..så tänker jag att jag ska definitivt inte klaga.

Men det gör jag ändå=) Har legat på sjukhus i några dagar..hemma nu men väldigt trött.

Det är jäkligt jobbigt att ha ont i tarmen men det vet ju du...stor kram

2010-10-12 @ 14:56:27
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Inger

Fina bilder med mycket gott på..

Men vad det låter jobbigt med din tarm..

Jag brukar gnälla om min, men jag förstår att du har det jobbigt..Men du är en enastående positiv person,,jag skulle behöva en liten gnutta av dig..

Sköt om dig,,,härligt att Ditte fick lite på slutet.

Kramen och nospussen till er.

2010-10-12 @ 16:05:28
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Britt Inger

Så gott det ser ut. Även maten du hade lagat.....

Du har då energi trots att du har dina problem.

Ha en god natt nu och en bra dag i morgon :)

Kramen....

2010-10-12 @ 19:43:42
Postat av: soffie

å det receptet måste jag prova lät ju så himla gott,

va fina bilder du visar å mums va gott ni åt,

vilken tur du tog in din cyklamen min glömde jag bort så den finns nu inte mer;(

kram

2010-10-12 @ 21:58:54
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Karin

Verkar vara en riktigt god kaka värd att testa!! Usch så jobbigt du har det med magen! Underbart att du ändå har ett så gott humör här i ditt skrivande! Hoppas på en bra fortsättning på veckan.

2010-10-12 @ 22:03:52
URL: http://kajsaloppan.blogspot.com
Postat av: Synnöve

Den kaka der heter Kvefjordkaka eller verldens beste. Den er kjempego og enkel.

Håper du fikk smakt på den da.

Klems Synnöve.

2010-10-16 @ 08:25:56
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0