Fuurt!

Morning!
Jaha...då vet alla som kikade på Idol igår hur vi låter när vi öppnar munnen...vi som bor strax norr om Dalälven!
Nu syftar jag inte på sångstämmorna utan på talet o dialekten....fult....eller som vi säger fuurt!
Eva från Norrala....känner jag inte men sambon känner till henne...och när jag tänker efter så är hon nog en liten teaterapa i lokalrevyn.....hon var skön tyckte jag!
Missförstå mig inte...jag älskar dialekter! Även om jag tycker att vi har landets fulaste!


Inge illa ment....se inte så förnärmad ut!

Jag har inte mycket nytt att förtälja....Jo..igår kom svärmor åter hem till staden...får nu bo ett tag på ett korttidsboende och vi får mycket närmre att besöka henne! Boendet är precis nästgårds med mitt jobb så jag kommer att kila upp så fort jag kan!

Magen styr mitt liv just nu...(jag måste ha landets tråkigaste blogg!)
Denna veckan hittills har jag knappt orkat så mycket mer än att jobba....det har inte blivit några långpromenader med hunden....bara några svängar ut i skogen....(där finns ju som tur är träd att huka bakom!) Isch!

Nu lämnar vi det ämnet.....
Blir för mycket skitprat annars, fniss!



Inga nya bilder har jag heller...får bli några sen tidigare...



Ha, ha...nu tog jag väl ändå i va´?!
En väldans ung Ranka...vid sonens dop...och dåvarande kärlek...fniss...
Collaget har jag gjort till min andra lilla lokala blogg...sonens pappa fyllde 60! förra veckan...jisses!
Kärleken är evig...men föremålen kan ju växla...

Här växlar den inte...bara växer!


Om hon har Otur idag ska vi gå en långpromenad...om magen sköter sig...jag är ju ledig idag!

Sist vi var till Nathan så fotade jag lite....



Ditte hyser ingen kärlek till statyn!



Hon vill vara på behörigt avstånd....jollhund!

Kramen!


Gullregnets tid är förbi....suck!


Kommentarer
Postat av: Carina

Det var lite annan fason på guldregnet nu...tänk vad fint det var när du och jag stod där :)

Svärmor på hemmaplan, det är nog gott för henne ändå.

Idol missade jag igår...vaa språkar vi styggt...det tror jag väl inte ;))

2009-09-16 @ 07:22:39
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Anette

Inte kan ni ha den fulaste dialekten! Har du hört riktig Jönköpingsdialekt............där snackar vi fult eller fuurt.

Det måste vara oerhört jobbigt för dig med den krånglande magen och smal som en sticka blir du väl med! Inga råd att ge har jag heller, för det hjälper väl inte med hälsofil och sånt antar jag.

Gullregn är så vackert på våren. Jag sådde gullregn och de kämpar långsamt på. Nu är de väl ca 3 dm. Börjar inse varför det är dyrt att köpa träd......

Kanske får jag ett blommande gullregn lagom till pensionen!!

Nej, nu får jag ta tag i livet utanför "datorvärlden" ett tag. Kram Anette

Postat av: Pialotta

Hallå där du skribent;-) Du skriver att du inte har något nytt att komma med ändå fyller du bloggbladen var gång med en massa ord:-) .. Trevligt och dina kobilder är så sköna.

Gävle och Idol såg jag naturligtvis oxså.. många härliga talanger där.. verkligen.. ett par finns på min blogg just nu.

ha de fint o pass på med lilla maggen.. den ska vara länge. Stor yllekoftakram till dig:-))

2009-09-16 @ 09:16:53
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Synne

Hej Rankan.

Ser det går upp och ner med magen. Det är inte bra.

Jag har använt något som heter silicol.

Druckit ett glas med det till varje måltid. Det hjälper mig faktiskt. Finns på hälsokostbutiken.

http://www.alternativ.no/helsekost/silicol.html



Ditte är en charmig tjej måste jag säga. Den bilden där hon har sand på nosen är så fin.

Skönt att svärmor fått komma "hem" igen. Det blir lättare för er att hälsa på då.



Hösten ja... Jo den är här. Bladen börjar bli gula rejält. Skördetröskorna går fram och tillbaka på åkrarna...

Det är kallt på morgnarna. I morse var det bara 5 grader igen. Dimman ligger tät över gården när man tittar ut. Men vi har inte haft frost än. Förra året kom första frostnatten redan 30 augusti.

Ska försöka komma ut och plocka lite bär. Lingonen är röda och fina. Det går fort att få några liter bär.



Hoppas nu att din dag blir en vacker sådan.

Här väntar en tur in till återvinningstationen. Ska iväg med papper, glas, plast och metall. Så ska vi ta en sväng på stan. Blir nog en fika och lite handlat. Ska köpa en ridhjälm till granntjejen i födelsedagspresent. Hon fyllde 6 år i söndags.

Började på knatteridning för några veckor sen. Det är bäst med sin egen hjälm tror jag. Så det är min dag.

Solen skiner och jag ska sätta mig i solsteken på verandan med en kopp te.

Ha det gott min vän.

Tänker på dig även om jag inte besöker dig så ofta just nu.

Kram Synne.

2009-09-16 @ 09:17:13
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Hej Du Glada bloggarflicka!

nerike dialekten sägs vara den fulaste?! "Gnällbältet"!

Gullregnet är om möjligt ännu vackrare nu?!

Kramis*

2009-09-16 @ 09:18:12
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: åsa

Dialekter, det är väl roligt!

Tänk dig mig då, som är uppvuxen i Eskilstuna, riktiga "gnällbätet"...

Kommer så väl ihåg hur jag skämdes när Yvonne Ryding (Miss Universum) blev intervjuad på tv, hon lät hemskt och hon är ju från E-tuna.

Tråkigt att du inte blir bättre i magen, det måste vara jobbigt för dig..

Ha dé!/Kram

2009-09-16 @ 09:38:31
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Eva

Smygbloggar lite från jobbet :-)

Roligt att se ditt bildkollage från 70-talet. Man känner ju igen klädstilen och frisyrerna. Min dotter hade klassfotografering i går och då hade de 70-tals tema. Men du, det var ju inte bra det där med magen. Hoppas det gick bra med promenaden.

Sv: Ja, jag trodde också att jag skulle få vara ifred efter flytten... Suck! Men i går var det lugnt. Verkar som det hjälpte att bli arg och rya lite! :-)

Önskar dig en fin dag.

kram,

Eva

2009-09-16 @ 10:15:39
URL: http://detspokar.blogg.se/
Postat av: Inger

Guud vad du är underbar, människa..

Inte det fulast dialekten alls,,den är där jag härstammar,,Östergötland...hemsk,,men inte värst i Linköping...det finns ju fler orter.

Gävle hade många bra idoler...kul iår tycker jag.



Skönt att din svärmor kommit närmare er..alltid bekvämare..



tråkigaste bloggen...nääe tvärtom min vän...det är sant....



Fin bild från dopet..jag tycker att många foton från den tiden påminner om varandra...

Fina minnen...



Kul bild på kossa och lilla söta goa Ditte...

Sköt om din mage...kramkramen till dig..



2009-09-16 @ 12:13:44
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Anna

Nej, goaste ranka! Du har INTE Sveriges tråkigaste blogg!



Du har Sveriges UNDERBARASTE blogg!



Gillar bilden på kossan! Skönt att svärmora ( varför heter det så egentligen. Låter ju som att jag svär åt mor! )



Sedan, så bjuder du ju på så underbara, härliga bilder!



Nu ska jag ta ny dos huvudvärkstabletter. Herr migrän knackade på i går suck



// Kram

2009-09-16 @ 13:40:18
URL: http://annalundberg.org
Postat av: Princexswe

Din blogg är underbar. Den innerhåller så mycket glädje och positivitet. Härliga bilder bjuder du på också. Och icke att förglömma, lilla Ditte som frekventerar din blogg ofta. Man blir så glad av att se henne. Ha det skönt. Kram Eva

2009-09-16 @ 17:02:32
URL: http://princexswe.blogspot.com/
Postat av: anki

du bjuder som vanligt på toppen bilder :-) så himla kul att se :-)



ja du -78, vad gjorde jag då tro? hm, gick nog ut 9:an om jag räknat rätt.... :-)



skönt att få svärmor lite närmare så ni slipper åka, jag hoppas hon mår bättre.... :-)



ja magar som krånglar är inte roligt, isch nej, jag hoppas din reder upp sej snart,, tröttsamt att inte kunna lita på att den håller sej i schack när man ska göra något.....



ha en skön kväll

2009-09-16 @ 18:57:42
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: annette

Ja, jag älskar ju Er dialekt från Norr om Dalälven, men ofta är det nog så att man tycker illa om sin egen dialekt, tycker Östgötska låter hemskt om den är så där riktigt genuin.

Hoppas Du klarade av att ta en långpromenad, det vore nog skönt som avkoppling tror jag, men då bara om magen håller sig lugn. Skit det med Din mage, borde ju återhämtat sig vid det här laget.

Två dagar kvar av veckan, det skall vi väl försöka klara av!

Jysst kort från dopet, Du ser lite yngre ut där;.)))



Kramar!



annette

2009-09-16 @ 20:20:19
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: marie

du hinner med en hel del mellan toabesöken =)

fin bild på kossan bakifrån....

2009-09-16 @ 20:24:04
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Heson

Ja herregud hur folk härifrån låter när man hör dem på tv :-) Härliga bilder! Gillar särskilt den från din sons dop! Riktigt 70-tal - orange och brunt samt stor krage! Snyggt :-) Hoppas magen slutar bråka med dig snart så du får lite lugn och ro. Ha det bra! Kramen!

2009-09-16 @ 21:06:10
URL: http://hesons.blogg.se/
Postat av: Suss

Vaddå "furt"? Har du hört en urnärking prata? Jag är så tacksam att jag är blandras, far dalmas, mor närking. Det blev något mitt emellan. Själv bryter jag nog lite på Västerbottensdialekt efter 23 år däruppe.Bohuslän är inte så hävligt heller med deras iiiiiiin!

2009-09-16 @ 21:16:22
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Dom som förstår sig på det så säger dom att skånska är fulast....

Tråkigt med din mage som bara krånglar.

Och lilla Ditte är söt som vanligt.

Härliga kort.

Kram Ingrid

2009-09-16 @ 21:27:20
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: TT

Den fulaste dialekten finns i Västmanland, det hörde du väl på Jon Sindenius i Idol, haha.

Å här i Suuuuurahammar är det värst! Tur man är västeråsare i grunden, hehe.

Vilka snyggingar på dopbilderna! Kram!

2009-09-16 @ 21:37:42
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Thalina

Morrn,morrn.Här är en som är uppe med tuppen idag.Fina bilder men jag tror att jag fått koskräck efter vandaliseringen i min trädgård.

Jag tycker också om dialekter men den fulaste är nog den på landet utanför Borås.Men det finns många ord som inte alla förstår som inte är födda där.Hoppas att du mår bättre idag.Varma kramar Thalina

2009-09-17 @ 06:14:20
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: engelsson

Dialekt..vad e det..hmm jag har nog sveriges konstigaste dialekt..bor i blekinge o pratar nån form av rikssvenska med antydan av mälardialekt kryddad av blekingska uttryck uttalade på ja just det INTE blekinska..hur det blivit såhär vet jag inte..speciellt med tanke på att jag bott nästan 15 på Listerlandet där de verkligen pratar skumt?????????? psst din blogg e verkligen INNNTTTTEE tråkig

2009-09-17 @ 09:39:32
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Anna ..dansar in

Men Rankan då..har jag missat detta fenomenala inlägg..ja ja jag har lite mycket just nu..ha ha..jaaaaa dialekter är det roligaste som finns..och du är oxå så pass festlig du..i ditt sätt att blogga..jag ler hela tiden Rankan..

2009-09-17 @ 20:28:07
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: anne

Ja, nog finns det mer eller mindre vackra dialekter. Min västmanländska är nog hyfsat bortpolerad eftersom folk frågar om jag kommer fran Dalarna eller Ångermanland. Jag skulle ju önska att nyköpingsmålet smittade av sig, den är väl ganska dialektfri får man väl säga.



Må så gott! :)

2009-09-18 @ 12:37:37
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0