Sista månda´n...


Sista måndagen före semestern...den karamellen suger jag på en stund, fniss!
Morning ni som orkar....

Som man brukar säga; har sovit som ett kattarsle inatt...hur nu dom sover?!
Jag har i allafall knappt sovit nåt...fast så brukar det kunna bli söndagnätter för mig ibland...



Mmm... sååå goda dom var smultronen vi plockade i lördags!


Vi fick med oss en liter hem...hade kunnat plocka mycket mer men solen gassade och all Trönös bromsar attackerade! Mig mest....! Jag svor o gastade...hjälpte inte! Men det var det värt när vi senare mumsade i oss läckerheterna!

Nån som minns att jag förra sommaren gjorde lite likör på smultron?

Si det gick inte! Smakar absolut ingenting! Jo sött så klart...men inte mer! Vacker färg är det ju men...
Vet nu att smultron duger bara till att äta direkt, nån gjorde kräm...blev helt smaklös den också! Knepigt!
Jag har nu hällt i lite jordgubbsextrakt...får stå ett tag så får vi se hur det blir!



Förra sommaren satte vi några jordgubbs/smulgubbsplantor i Trönö...




Liten skörd än så länge men naggande god!


Ditte låg o flämtade i skuggan medan sambon vattnade o jag skördade...fniss!



Bilstolar...nåt annat att sitta på i Trönö finns inte...

Så klart hann jag gå runt o fota lite blommor också!


Lilla Rosenbusken...trodde inte den skulle överleva vintern!
Nu är frågan...ska den få flytta till Borg i höst?!

En Näva blommar sött vid Sten af Borg...

Den får stå kvar...hade fler som redan flyttat till Borg.

Gick runt hos SommarLena...mmm!



Där kan man gå länge!

Men nu springer tiden igen!
Plikten kallar!
Jag kikar in till er alla så småningom!
Kramen o ha en skön måndag!






Kommentarer
Postat av: Mia

Mums vilka härliga bilder!!! Smultron, smulgubbar...blommor...oj, oj....

Jaha, nu är det sista måndagen för dig, för mig är det första måndagen efter semestern, börjar jobba idag efter två veckors ledighet...utvilad??? Njae...

Nä, jag träffade inte Siri när jag var in till Vindeln, hon var nog ute på en av sina byaryndor... L

Kram på dig!

2010-07-12 @ 07:08:30
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: eva

Undrar varför det inte fungerade med likören!? smultron är ju så väldigt gott, skulle ju bli en underbar likör tycker man!

Du börjar alltså årets längsta vecka idag :>

men det är liksom årets bästa också när man börjar att nosa på vad som komma ska;>

Ha en riktigt bra dag!

Kram!

2010-07-12 @ 08:12:10
URL: http://tantsnack.blogg.se/
Postat av: Ulla

Himmel! Jag tror aldrig att jag sett så många smultron på samma gång! Jag har några förskrämda smultronplantor och jag njuter av vartenda smultron den vill dela med mig. Ha en go sista-arbetsdag-innan-semester-dag!!!

2010-07-12 @ 08:30:16
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jo, jag har ju följt Dig en stund! Jag mins likören, nog godast naturella! Mina smultron har nog haft det för torrt, fick 3 mm regn i går kväll allt vi fått sedan före midsommar, vattenslangen kan ju inte ersätta ett fint regn?!

Hoppas att veckan flyger iväg!

Kram*

2010-07-12 @ 08:32:26
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Semester det smakar allt bra gott i munnen..precis som smultron!!! Det första kan jag ju bidra med men SÅ många smultron jösses vad avis jag blir!! Kram

2010-07-12 @ 09:03:51
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja då har du nedräkning! Men va smultron ni hittat det som är såå gott.



Jasså det smakade inte med smultronlikör..mysko.



Ha nu en gooo dag, kramen

2010-07-12 @ 09:30:56
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Trolda

Hej raraste Ragnvi! =D Här var det somrigt till tusen - rena rama SEMESTER-YRAN! =D Förstår om du ser fram emot lite välbehövlig SEMESTER! Vila nu ut ordentligt och ta MASSOR med fina foton (som vanligt...=D) så vi får allt dokumenterat i meter-inlägg framigenom...;-) Massor med KRAMAR från mig, som just HAFT två veckors semester och börjar jobba igen imorgon...! (har två veckor kvar sparade tills senare också :))



Trolda - kramar =D

2010-07-12 @ 11:08:50
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: soffie

wow va smultrom,undrar varför det blir så smaklöst i likör å även i paj,hmmm alltså ska de njutas som de är då,

Jättefina bilder å va härligt det är nu i sommaren!!!!

2010-07-12 @ 23:49:52
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: annette

Ha, ha mina smultron jag hittade i helgen kom aldrig på bild, dom kom direkt ner i magen;)

Har prövat detta med smultronlikör för några år sedan, smakade bara sprit, inte gott alls, hoppas det blir bättre som Du gjort nu.

Ha det bra nu på jobbet och även hemma dom sista dagarna innan semestern.

Kramar!



annette

2010-07-13 @ 10:33:41
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Anki N

Rankan!! Nu har jag stora hål i min bildskärm o det är ditt fel. Du kan inte visa bilder på saftiga jordgubbar o andra härliga bär, för då blir jag så "vild o galen" så jag försöker äta dem.

Jag är sjukligt förtjust i jordgubbar, har säker ätit minst 10 liter själv i sommar. De är underbara. Till frukost, lunch o middag!!

Idag sitter jag mest o håller tummarna. Håller dem för att SMHI ska ha rätt o att de kommer lite regn i eftermiddag. De ser dock inte ut så på himmelen nu.

Kramiz Anki N

Fina bilder, man bara njuter o njuter gör väl du ockås nu när du räknar ner dagarna till SEMESTER!!

2010-07-13 @ 11:43:56
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: engelsson

Hej goaste Rankan..nu har jag försummat dig o hela bloggvärlden ett bra tag... Som du kanske sett så har vi ju flyttat..o flyttat o flyttat..o renoverat..ja det vet ju du allt om hur det e.. Men nu nånstans så har jag börjat förankra mig på nya stället på riktigt...fått i ordning o så.. Nu försöker jag desperat klara värmen..det e outhärdlgit hett o fuktigt svetten bara rinner om en.. Måste vara tufft för Ditte nu..vi får hem son o hund från Gotland nu i helgen..längtar efter dem både.. Vilka härliga bilder du tagit o människa hur har du lyckats få ihopa en hel liter smultron..jag lyfter imponerad på hatten.. Stor kram i värmen o ha det gott

2010-07-13 @ 11:47:30
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Princexswe

Tack för att du bjuder på smultronkalas. Kan nästan känna doften och smaken. Bars såååå gott. Härliga frestande bilder. Kram Eva

2010-07-13 @ 15:53:50
URL: http://princexswe.blogspot.com/
Postat av: AnnaKK

Smultron har jag knappt sett några än i år, och en enda jordgubbe (som dessutom nån mus eller snigel eller nåt hade smakat på...) var allt jag fick på mina jordgubbsplantor. <:-) Men jordgubbar finns iallafall att köpa (och nu till helt överkomliga liter-priser), så jag gör det istället. Får spana lite extra efter smultron när jag är ute i skog och mark nu! :-)



Klart du ska rädda alla dina favoritväxter från Trönö! Alltså även rosen. :-)



2010-07-13 @ 18:45:43
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

oj, vilken så ljuvlig bild på Liljan...den liknar den jag hade på min balkong förut.

och oj, så mycket ljuvliga smultron...nu blir jag verkligen suktad...

det verkar finnas mycket smultron i år ?



Kul också med egna skördade jordgubbar.

Och så mysiga foton av de söta blommorna.



kramar

2010-07-13 @ 22:36:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0